Życiowe role i szanse
Wpisz pomoce dydaktyczne wykorzystane w katechezie: Film, karta pracy ucznia, flamastry, podręcznik
Wpisz nazwy stosowanych metod: Praca z formularzem (karta pracy ucznia), rozmowa kierowana, refleksja, analiza tekstu.
Temat bieżącej katechezy Życiowe role i szanse
Cel ogólny – ukazanie sensu stawiania sobie wymagań i celów do osiągania,
Cele szczegółowe: dydaktyczny – rozumie, że człowiek obdarowany przez Boga zobowiązany jest do twórczego wykorzystania swoich zdolności w świecie i jest to szansą by stał się kimś wyjątkowym, wychowawczy – ukształtowania postawy pracy nad sobą i rozwijania swoich zdolności, operacyjne – uczeń wie, że każdy człowiek został przez Boga obdarowany jakimś umiejętnościami, które stanowią o jego szansie na wygrane życie, ale też nakładają na niego pewne obowiązki, uczeń rozumie, uczeń potrafi dobrze wykorzystać swoje zdolności, by pomagać innym i rozwijać siebie.
Elementy wstępne katechezy:
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus! Mam na imię …, jestem …. Dziś mam zaszczyt poprowadzić z Wami lekcję.
Napisz komentarz z jakim się zwrócisz do uczniów dla wyrażenia myśli: „Stanąć w obecności Pana”:
Na początku naszego spotkania pomódlmy się, aby Bóg pomógł nam odkrywać prawdę o nas i o naszym życiu. W naszym imieniu pomodli się nasz przedstawiciel, a na koniec wszyscy włączymy się w tę modlitwę mówiąc Amen.
Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze dodaj nam ochoty i zdolności, aby ta nauka była dla nas z pożytkiem doczesnym i wiecznym.
Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze dodaj nam ochoty i zdolności, aby nasza szkolna modlitwa płynęła z głębi naszych serc.
Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze dodaj nam ochoty i zdolności, abyśmy podołali wszystkim naszym problemom.
Dzięki Ci Boże za światło Twej nauki. Pragniemy, abyśmy nią oświeceni mogli Cię zawsze wielbić i wolę Twoją wypełniać. Przez Chrystusa Pana naszego.
Wszyscy Amen.
Wpisz intencję modlitwy:
O umiejętność odkrywania darów, którymi obdarza nas Bóg.
Sprawdzenie obecności /opisz metodę oraz na co tu należy zwrócić uwagę/ Wy znacie moje imię, chciałbym teraz poznać Was.
Przepraszam od razu jeśli zdarzy mi się przekręcić czyjeś imię lub nazwisko. Odczytanie listy obecności, ze szczególnym uwzględnieniem imion.
Sprawdzenie pracy domowej /opisz kolejne czynności, podaj słowa komentarza w jakim się zwrócisz do uczniów, podaj treść komentarza do „minuty miłosierdzia”, sprawdzanie i czytanie prac/
Brat … przekazał mi o metodzie Waszej pracy – Minuty miłosierdzia i teraz chcę ją ogłosić. Czy ktoś z Was chce prosić o mi osierdzie?
Poproszę zatem dwie osoby o prezentację prac domowych z ostatnich lekcji.
Zainteresowanie /opisz w kolejności działania, użyj zdań w jakich zwrócisz się do uczniów, opisz to co wykorzystasz jako element zainteresowania/ Na prezentuję slajd i na początku proszę uczniów o wymienienie kogo widzą. Następnie określają czym się te osoby zajmują w swoim życiu.
Chciałbym również żebyście zobaczyli fragment filmu… Następnie prezentacja filmu widzieliście? Za chwilę wrócimy do Pani Leny.
Teraz każdy z Was otrzyma kartkę papieru i poproszę o odrysowanie na niej swojej prawej dłoni. A następnie na każdym palcu wypisujecie jeden swój talent, umiejętność. Teraz wymieniacie się kartkami w ławkach i wypisujecie talenty kolegi lub koleżanki. Porównajcie własne odczucia i swoich kolegów, jak oni Was widzą?
Wymiana spostrzeżeń…
Podanie nowego materiału – nowe wiadomości /najpierw napisz dokładnie w punktach kolejne czynności, do odpowiednich punktów podaj obok metodę, wpisz miejsce wprowadzenia podręcznika ucznia, pomocy audiowizualnych oraz pytania/
Następnie jeden z uczniów odczytuje tekst z podręcznika pkt. I
Oglądamy drugi film o Lenie z komentarzem o trudnościach, które pokonała. Odczytujemy przypowieść o talentach.
Napisz do każdego punktu komentarze lub wyjaśnienia Użyj zdań w jakich zwrócisz się do uczniów. To dotyczy wykorzystania pomocy dydaktycznych oraz komentarzy do metod wykorzystanych przy realizacji każdego z punktów.
Co to jest talent? Notujemy odpowiedzi na tablicy
Cel wychowawczy: Podaj kolejność czynności modlitwy w katechezie:
Podaj treści z celu dydaktycznego do których chcesz wrócić poprzez modlitwę w celu wychowawczym
Podsumowanie /opisz z podaniem kolejności postępowania. W komentarzu użyj zdań w jakich zwrócisz się do uczniów, podaj pytania do podsumowania/
Każdy człowiek, każdy z nas również otrzymał jakieś dary od Boga. Dziś je sobie nazywaliśmy. Sami o sobie i inni o nas. Mamy je rozwijać a nie zakopywać. Talent rozwinięty, pomnożony to dobro uczynione ludziom.
Jak wyobrażasz sobie siebie w przyszłości, kim chcesz być, co robić? Co robisz, aby to osiągnąć? Co możesz zrobić więcej?
Podaj treść notatki do zeszytu: Każdy uczeń w domu wklei kartę pracy (swoją rękę) i zapisane na niej talenty – dary. Wypowiedzi uczniów czym jest talent oraz treść podsumowania.
Tematy prac domowych /podaj minimum 4 propozycje/ Rozwinięcie odpowiedzi na pytania pkt. 7 (slajd) – jedno do wyboru.
Zakończenie. Modlitwa z podręcznika – czyta przedstawiciel. Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu, jak była na początku teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen.