Życiowe role i szanse

Grupa docelowa: Dzieci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Role i szansy

Pomoce dydaktyczne wykorzystane w katechezie: Pismo święte, multimedia, podręcznik, laptop.

Nazwy stosowanych metod: Pogadanka, rozmowa kierowana, praca w grupach, prezentacja Power Point, słoneczko.

 Zastosowane pomoce: Pismo święte, podręcznik ucznia, kartki formatu A5, zdjęcia – Power Point.

Cel ogólny: Ogólnym celem katechezy jest przekazanie wiedzy na temat naszych zdolności i talentów, które otrzymaliśmy od Boga.

 Cele szczegółowe: dydaktyczny: Uczeń, poznaje, że każdy człowiek został obdarowany przez Boga jakimiś darami, które stanowią o jego szansie na wygrane życie, ale też nakładają na niego pewne obowiązki; wychowawczy: Kształtuje postawę wdzięczności  za talenty.

Cele  operacyjne:
1.Wie, co to jest talent.
2.Rozumie, po co one są dla nas.
3.Potrafi je służebnie wykorzystać.

Elementy wstępne katechezy:

  • przywitanie uczestników katechezy
  • przedstawienie się
  • prośba o wyciszenie
  • komentarz do modlitwy (Stanąć w obecności Pana)
  • modlitwa
  • sprawdzenie obecności
  • sprawdzenie pracy domowej; „minuta miłosierdzia”

Powitanie i modlitwa wstępna:

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!  Następnie czekam na odpowiedź: Na wieki wieków Amen! Krótko przedstawiam się: Nazywam się ….. jestem studentem …. Dzisiaj mam przyjemność przeprowadzić z wami katechezę. Kochani: za chwilę we wspólnej modlitwie zaprosimy do nas Boga, aby był z nami podczas tej lekcji i uświęcał całe nasze życie.

Komentarz – stanąć w obecności Pana: Prośmy Boga, aby przyszedł na dzisiejsze nasze spotkanie i pomógł nam rozpoznać jakie dary i talenty otrzymaliśmy od niego.

 Intencja modlitwy: Uczyńmy teraz znak Krzyża.  Prośmy Ducha Świętego, aby pomagał nam w rozwijaniu naszych talentów. Odmówimy wybrany fragment hymnu.

Hymn.
Ty, coś darem jest i dawcą
Wszelkim dobrem dusz człowieczych,
Przybądź, o Pocieszycielu.
Dzisiaj, Duchu, Cię prosimy,
Abyś miłość w nas zapalił.
Udziel szczęścia i wesela
W doskonałej pełni życia.

Sprawdzenie obecności i pracy domowej: poprzednik nie zadał pracy domowej.

Zainteresowanie Komentarz, co jest najważniejsze w talentach. Na ekranie wyświetlam kilka fotografii przedstawiających ludzi. Po wyświetleniu wszystkich proszę o krótkie wyjaśnienie, co łączy te zdjęcia.

Podanie nowego materiału i nowe wiadomości:

Metoda „słoneczko”. Proszę o odczytanie tekstu z podręcznika. Rozdaję kartki i proszę o narysowanie na nich swojej ręki. Uczniowie wypisują swoje talenty i zdolności. Po wykonanej pracy zbieram prace. Po czym losowo rozdaję, aby na drugiej stronie napisali talenty i zdolności swoich kolegów/ koleżanek, których kartę otrzymali.  Po wykonanej pracy dzielenie się wynikami pracy.                                                                                         

Komentarz wprowadzający uczniów do modlitwy: Proszę. Podejdźcie do stolika. Wyciszmy się i zaprośmy Boga. Niech on zagości  w naszych sercach.

 Modlitwa śródlekcyjna:

Zapalenie świecy, jednocześnie uczeń wypowiada słowa: „Światło Chrystusa”, wszyscy odpowiadają „Bogu niech będą dzięki”. Następnie moja modlitwa:  

Zachęcam teraz uczniów do wzbudzenia intencji: przedstawmy teraz Bogu nasze intencje. Módlmy się za nas, za nasze talenty, abyśmy je umieli rozwijać.

Boże, który stworzyłeś, każdego z nas na swój obraz i podobieństwo, prosimy cię umacniaj nasze talenty i zdolności które dzięki twojej miłości otrzymaliśmy. Pozwól nam je na nowo odkrywać, i na nowo wcielać w życie. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez  wszystkie wieki wieków.   

 Podsumowanie:

Wyświetlam slajd z pytaniami:

  • Co to jest talent?
  • Dlaczego Bóg obdarowuje człowieka talentami?
  • Jakie ja mam talenty?

Czekam na odpowiedzi uczniów.

 Treść notatki do zeszytu:

Człowiek kochany przez Boga, obdarzony jest zdolnościami  i talentami, które powinien rozwijać i pomnażać. Przez to kształtuje siebie i innych. Nie ważne jest jakie mamy talenty, ale ważne jest jak je rozwijamy.

Praca domowa

1.Napisz modlitwę podziękowania za talenty i dary.
2. Narysuj obrazek w, którym pokarzesz jak możesz  rozwijasz swój talent.
3. Jakie trzeba mieć talenty, aby być dobrym tatą, mamą.

  Zakończenie- kolejność czynności:
– krótkie podziękowanie,
– słowa pożegnania i zachęty,
– komenda do powstania,
– komentarz do modlitwy,
– modlitwa,
– komenda do pakowaniu się (na dźwięk dzwonka można wyjść).

Komentarz na zakończenia katechezy: Boże, dziękujemy ci za dzisiejsze spotkanie, uwagę i  skupienie podczas tej katechezy. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.