Życiowe role i szanse
Pomoce dydaktyczne wykorzystane w katechezie: Pismo święte, multimedia, podręcznik, laptop.
Nazwy stosowanych metod: Pogadanka, rozmowa kierowana, praca w grupach, prezentacja Power Point, słoneczko.
Zastosowane pomoce: Pismo święte, podręcznik ucznia, kartki formatu A5, zdjęcia – Power Point.
Cel ogólny: Ogólnym celem katechezy jest przekazanie wiedzy na temat naszych zdolności i talentów, które otrzymaliśmy od Boga.
Cele szczegółowe: dydaktyczny: Uczeń, poznaje, że każdy człowiek został obdarowany przez Boga jakimiś darami, które stanowią o jego szansie na wygrane życie, ale też nakładają na niego pewne obowiązki; wychowawczy: Kształtuje postawę wdzięczności za talenty.
Cele operacyjne:
1.Wie, co to jest talent.
2.Rozumie, po co one są dla nas.
3.Potrafi je służebnie wykorzystać.
Elementy wstępne katechezy:
- przywitanie uczestników katechezy
- przedstawienie się
- prośba o wyciszenie
- komentarz do modlitwy (Stanąć w obecności Pana)
- modlitwa
- sprawdzenie obecności
- sprawdzenie pracy domowej; „minuta miłosierdzia”
Powitanie i modlitwa wstępna:
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus! Następnie czekam na odpowiedź: Na wieki wieków Amen! Krótko przedstawiam się: Nazywam się ….. jestem studentem …. Dzisiaj mam przyjemność przeprowadzić z wami katechezę. Kochani: za chwilę we wspólnej modlitwie zaprosimy do nas Boga, aby był z nami podczas tej lekcji i uświęcał całe nasze życie.
Komentarz – stanąć w obecności Pana: Prośmy Boga, aby przyszedł na dzisiejsze nasze spotkanie i pomógł nam rozpoznać jakie dary i talenty otrzymaliśmy od niego.
Intencja modlitwy: Uczyńmy teraz znak Krzyża. Prośmy Ducha Świętego, aby pomagał nam w rozwijaniu naszych talentów. Odmówimy wybrany fragment hymnu.
Hymn.
Ty, coś darem jest i dawcą
Wszelkim dobrem dusz człowieczych,
Przybądź, o Pocieszycielu.
Dzisiaj, Duchu, Cię prosimy,
Abyś miłość w nas zapalił.
Udziel szczęścia i wesela
W doskonałej pełni życia.
Sprawdzenie obecności i pracy domowej: poprzednik nie zadał pracy domowej.
Zainteresowanie Komentarz, co jest najważniejsze w talentach. Na ekranie wyświetlam kilka fotografii przedstawiających ludzi. Po wyświetleniu wszystkich proszę o krótkie wyjaśnienie, co łączy te zdjęcia.
Podanie nowego materiału i nowe wiadomości:
Metoda „słoneczko”. Proszę o odczytanie tekstu z podręcznika. Rozdaję kartki i proszę o narysowanie na nich swojej ręki. Uczniowie wypisują swoje talenty i zdolności. Po wykonanej pracy zbieram prace. Po czym losowo rozdaję, aby na drugiej stronie napisali talenty i zdolności swoich kolegów/ koleżanek, których kartę otrzymali. Po wykonanej pracy dzielenie się wynikami pracy.
Komentarz wprowadzający uczniów do modlitwy: Proszę. Podejdźcie do stolika. Wyciszmy się i zaprośmy Boga. Niech on zagości w naszych sercach.
Modlitwa śródlekcyjna:
Zapalenie świecy, jednocześnie uczeń wypowiada słowa: „Światło Chrystusa”, wszyscy odpowiadają „Bogu niech będą dzięki”. Następnie moja modlitwa:
Zachęcam teraz uczniów do wzbudzenia intencji: przedstawmy teraz Bogu nasze intencje. Módlmy się za nas, za nasze talenty, abyśmy je umieli rozwijać.
Boże, który stworzyłeś, każdego z nas na swój obraz i podobieństwo, prosimy cię umacniaj nasze talenty i zdolności które dzięki twojej miłości otrzymaliśmy. Pozwól nam je na nowo odkrywać, i na nowo wcielać w życie. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków.
Podsumowanie:
Wyświetlam slajd z pytaniami:
- Co to jest talent?
- Dlaczego Bóg obdarowuje człowieka talentami?
- Jakie ja mam talenty?
Czekam na odpowiedzi uczniów.
Treść notatki do zeszytu:
Człowiek kochany przez Boga, obdarzony jest zdolnościami i talentami, które powinien rozwijać i pomnażać. Przez to kształtuje siebie i innych. Nie ważne jest jakie mamy talenty, ale ważne jest jak je rozwijamy.
Praca domowa
1.Napisz modlitwę podziękowania za talenty i dary.
2. Narysuj obrazek w, którym pokarzesz jak możesz rozwijasz swój talent.
3. Jakie trzeba mieć talenty, aby być dobrym tatą, mamą.
Zakończenie- kolejność czynności:
– krótkie podziękowanie,
– słowa pożegnania i zachęty,
– komenda do powstania,
– komentarz do modlitwy,
– modlitwa,
– komenda do pakowaniu się (na dźwięk dzwonka można wyjść).
Komentarz na zakończenia katechezy: Boże, dziękujemy ci za dzisiejsze spotkanie, uwagę i skupienie podczas tej katechezy. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.