Liturgia słowa 2
Cele katechetyczne – wymagania ogólne
– Uświadomienie uczniom, że Bóg nadal gromadzi swój lud, by Chrystus mógł głosić słowa życia wiecznego.
– Kształtowanie w uczniach przekonania, że Duch Święty daje Kościołowi łaskę słuchania, zrozumienia i przyjęcia Słowa Bożego
Treści nauczania – wymagania szczegółowe. Uczeń:
– Odczytuje na podstawie tekstów obrzędów liturgicznych związek opisywanych wydarzeń z życiem chrześcijanina
– Na podstawie analizy tekstów Łk 5,17-26, Łk 10,38-42, Łk 18,35-43, Łk 24,13-16.30-32, Łk 24,36-39b i działań własnych, rozumie że Słowo Boga ma moc uzdrawiania fizycznego i duchowego
– Na podstawie analizowanego tekstu Mt 13,19-23 dokonuje oceny swojej postawy w świetle Słowa Bożego.
– Po dokonaniu analizy tekstu Wyznania wiary uczeń zna i rozumie jej treść
Metody: modlitwa, rozmowa kierowana, aktywizująca, zespołowa, analizy tekstowej.
Pomoce: Pismo Święte, tekst Wyznania wiary.
Modlitwa: Módlmy się do Ducha Świętego by dał nam postawę Świętego Piotra, który wołał: „PANIE, DO KOGÓŻ PÓJDZIEMY? TY MASZ SŁOWA ŻYCIA WIECZNEGO” . Daj nam Panie Jezu otwarte serca i umysły, byśmy uwierzyli, że Twoje Słowo ma moc nas przemienić.
Wprowadzenie I
Katecheta: Po dwóch czytaniach ze Starego i Nowego Testamentu zgromadzeni na Eucharystii śpiewają „Alleluja” wychwalając Boga. Po śpiewie kapłan czyta Ewangelię. Dzisiaj również usłyszymy Dobrą Nowinę. Katecheta prosi o powstanie, zapala świecę. Katecheta czyta Ewangelię Mt 13,19-23.
Aktywizacja I
Katecheta analizuje z uczniami jej treść tak, aby doprowadzić do wniosku, że ziarnem jest Słowo Boże, a glebą człowiek. Przykleja do tablicy napisy: ”ZIARNO = SŁOWO BOŻE” „GLEBA = CZŁWIEK” Następnie katecheta dzieli zespół klasowy na cztery grupy. Zadaniem uczniów jest podać przykłady postaw ludzkich.
Grupa I – postawy człowieka, który jest „drogą”
Grupa II – postawy człowieka, który jest „glebą, na której rosną ciernie”
Grupa III – postawy człowieka, który jest „ skałą”
Grupa IV – postawy człowieka, który jest „ziemią żyzną”.
Katecheta umieszcza na tablicy rysunki obrazujące poszczególne rodzaje gleb występujące w przypowieści lub ich określenia. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi zapisane na kartkach, które umieszczają wokół określonego rodzaju gleby. Katecheta wyjaśnia, koryguje, dopowiada.
Puenta I
Podczas każdej Eucharystii głoszone jest Słowo Boże. W Nim zawarta jest Boża mądrość. Słuchając Słowa poznajemy prawdę o sobie, odkrywamy plan Boga wobec nas. Pamiętajcie: mądrość jest w ziarnie, Słowie, a nie w glebie, którą jesteśmy. Dlatego przed każdą Liturgią Słowa wołamy do Ducha Świętego słowami pieśni: „Duchu Święty przyjdź prosimy…”. Jeżeli w nas jest to pragnienie, Bóg przyjdzie nam z pomocą i staniemy się ziemią żyzną wydającą owoce miłości do Boga i drugiego człowieka.
Wprowadzenie II
Podczas Eucharystii w zrozumieniu Słowa Bożego pomaga wiernym głoszona przez kapłana homilia. Zastanówmy się: dlaczego nie chcemy zaryzykować i uwierzyć, że warto być żyzną glebą? Przecież Chrystus powiedział, że gdy nią będziemy, wydamy plon. Bóg zacznie działać w naszym życiu. Da nam łaskę przebaczania, wleje w nasze serca pokój i radość. Uczyni nas szczęśliwymi.
Aktywizacja II
Katecheta dzieli uczniów na grupy. Każda z nich otrzymuje zadanie. Mają odpowiedzieć na pytanie: jak Słowo Boże zmieniło życie.
Grupa 1 – paralityka Łk 5,17-26
Grupa 2 – Marty, siostry Marii i Łazarza Łk 10,38-42
Grupa 3 – Bartymeusza Łk 18,35-43
Grupa 4 – Apostołów w drodze do Emaus Łk 24,13-16.30-32
Grupa 5 – Apostołów po ukazaniu się Zmartwychwstałego Jezusa w Wieczerniku Łk 24,36-39b
Przedstawiciele poszczególnych grup odpowiadają jak zmieniło się życie poszczególnych osób poprzez spotkanie z Jezusem.
Na podstawie wypowiedzi uczniów, katecheta prosi o dokończenie zdania; „Słowo Boże ma moc:….
Grupa 1 – ( w sytuacji paralityka ) … uzdrawiania duszy i ciała
Grupa 2 – (w sytuacji Marty) … przemiany życia
Grupa 3 –– (w sytuacji Bartymeusza)… czynienia cudów, gdy człowiek ma wiarę
Grupa 4 – (w sytuacji Apostołów w drodze do Emaus)… uwierzenia i nawrócenia
Grupa 5 – (w sytuacji Apostołów po ukazaniu się Zmartwychwstałego)… eliminowania lęku z naszego życia,
Puenta II
Spotkanie z Jezusem przemieniło całkowicie ich życie. Dzięki ich przemianie zmieniło się życie tych, którzy z nimi mieszkali, spotykali się. Oni byli świadkami miłości i mocy Jezusa Chrystusa. A ich życie było dowodem na działanie Boga. On wkroczył w ich życie.
Wprowadzenie III
Katecheta: Bóg działa w życiu każdego człowieka, ale nie każdy to widzi. Wielu uważa, że wszystko co mają w swoim życiu, jest ich zasługą. Człowiek, który doświadczył Boga w swoim życiu z przekonaniem wyznaje wiarę w czasie Eucharystii. Czasami bywa tak, że Wyznanie wiary wypowiadane jest bezmyślnie. Dlatego wykonamy zadanie, które uświadomi nam jaka jest wiara Kościoła.
Aktywizacja III
Katecheta rozdaje kartę pracy /zadanie 1./. Uczniowie wykonują zadanie, katecheta sprawdza jego poprawność.
Puenta III
Wyznanie wiary jest syntezą prawd wiary zapisanych w Piśmie Świętym, ale i jest postawą człowieka wobec Boga. Bo wierzyć, to nie tylko uznać za prawdę, ale uwierzyć, że Bóg w Trójcy Jedyny kocha mnie miłością bezgraniczną, jest obecny w każdej chwili mojego życia, szczególnie w tej bolesnej, by mnie wzmacniać i dawać nadzieję.
Wprowadzenie IV
Katecheta: Po wyznaniu wiary następuje modlitwa powszechna, czyli modlitwa za wszystkich ludzi. W tej modlitwie Kościół prosi Boga o potrzebne łaski dla wszystkich. Święty Jakub wzywa nas:”…módlcie się jedni za drugich, abyście byli uzdrowieni. I zapewnia: „Wielką moc posiada wytrwała modlitwa sprawiedliwego” Jk 5,16
Aktywizacja IV
Katecheta dzieli uczniów na sześć zespołów. Każdy z nich układa treść modlitwy. Przypomina, że tematem wszystkich czytań omawianych na katechezach o Liturgii Słowa, było Słowo Boże. Prosi, aby uwzględnili to w treści modlitw.
Zespół nr 1 – modlitwa za papieża, biskupów i kapłanów
Zespół nr 2 – modlitwa za rządzących
Zespół nr 3 – modlitwa za chorych i cierpiących
Zespół nr 4 – modlitwa za rodziny
Zespół nr 5 – modlitwa za zmarłych
Zespół nr 6 – modlitwa za obecnych na Mszy Świętej
Puenta IV
Święty Paweł w liście do Tymoteusza napisał: „Zalecam więc przede wszystkim, by prośby, modlitwy, wspólne błagania, dziękczynienia odprawiane były za wszystkich ludzi, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy”. (1 Tm 2,1.4b)
Zapraszam do modlitwy. /Katecheta wraz z uczniami modli się słowami modlitw ułożonych przez uczniów/.
ANEKS
Zadanie 1
Wpisz numery poszczególnych wyrażeń Wyznania wiary we właściwej kolejności
WIERZĘ W BOGA OJCA
- Stworzyciela nieba i ziemi,
- wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych.
- Ojca Wszechmogącego,
- Wierzę w jednego Boga,
WIERZĘ KOŚCIÓŁ
- I życia wiecznego w przyszłym świecie
- święty, powszechny i apostolski Kościół.
- Amen.
- Wyznaję jeden chrzest na odpuszczenie grzechów.
- Wierzę w jeden,
- I oczekuję wskrzeszenia umarłych.