Eucharystia źródłem życia Kościoła

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Eucharystia

Cele katechetyczne – wymagania ogólne:
– Uświadomienie uczniom, że Bóg zaprasza swoje dzieci na spotkanie w Eucharystii,
– Uświadomienie uczniom, że jesteśmy jedną rodziną w Chrystusie,
– Kształtowanie w uczniach zrozumienia, że w czasie Eucharystii Bóg obdarza nas łaską skruchy, przebaczenia i pojednania, byśmy mogli wychwalać dobrego Ojca.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe. Uczeń:
– Na podstawie tekstu Spowiedzi powszechnej uczeń umie powiedzieć, że w jej czasie przyznajemy się i  przepraszamy za popełnione grzechy którymi zerwaliśmy relację z Bogiem i  bliźnimi,
– Na podstawie analizy tekstu Ewangelii (Mt 11, 28) uczeń rozumie, że Bóg pragnie nawrócenia każdego grzesznika, by miał udział   w królestwie niebieskim,
– Na podstawie analizy przypowieści o synu  marnotrawnym uczeń potrafi podać przykłady miłości Boga do grzesznika oraz wyjaśnić znaczenie hymnu „Chwała na wysokości Bogu”,
– Na podstawie wykonywanych działań interpretuje symbole liturgiczne, oraz postawy występujące podczas liturgii,
– Na podstawie zaprezentowanych tekstów ma świadomość, że w czasie Eucharystii wychwalamy Boga za jego miłosierdzie.

Metody: rozmowa kierowana, aktywizujące: okienko, metoda analizy treściowej.

Pomoce: Pismo święte

Przebieg zajęć

Modlitwa.

Prośmy Ducha Świętego o zrozumienie znaczenia Eucharystii w naszym życiu. Jako wspólnota dzieci Bożych wołajmy: „Duchu Święty, który oświecasz serca…”

Wprowadzenie I

Katecheta: Począwszy od dzisiejszej katechezy będziemy odkrywać obecność  Boga w Eucharystii.  Pan Jezus powiedział: „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię” (Mt 11, 28).

Aktywizacja I

Katecheta zwraca się do uczniów z zapytaniem: Co znaczą te słowa?

Katecheta dzieli uczniów na zespoły. Każdy otrzymuje kartkę formatu A 4 z tabelą(zadanie 1), w której uczniowie wpisują przykłady utrudzenia i obciążenia człowieka  oraz  przykłady  pokrzepiania człowieka  przez Jezusa. Po wykonaniu zadania w zespole, uczniowie przyczepiają karty pracy wokół symbolu Jezusa Chrystusa, który katecheta umieścił w centrum tablicy szkolnej.

Puenta I

 Katecheta podsumowuje: Udział w Eucharystii jest odpowiedzią człowieka na Boże zaproszenie: Przyjdźcie do Mnie wszyscy”. On wie, że każdy z nas potrzebuje Jego pomocy. Jezus przychodzi dając nam swoje Słowo, które daje nam nadzieję, radość, pokój, przemienia nasze serca. To Słowo nawraca człowieka, pokazuje jaką drogą ma iść w swoim życiu. Jezus przychodzi do nas w komunii świętej, by dawać nam siłę radzenia sobie w trudnych sytuacjach, by być z nami w każdym czasie.

Wprowadzenie II

Msza Święta rozpoczyna się śpiewem wiernych, który podkreśla, że jesteśmy wspólnotą gromadzącą się wokół Jezusa Chrystusa. Wraz z kapłanem czynimy znak krzyża. W tej modlitwie wyznajemy, że Bóg, który stworzył świat i dał nam życie, z miłości do nas posłał swego Syna, aby zbawił nas poprzez swoją śmierć i zmartwychwstanie. Zaś Jezus Chrystus posyła nam Pocieszyciela, Ducha Świętego. On pomaga nam odkrywać tajemnicę Eucharystii i w pełni w niej uczestniczyć. Daje nam moc nawracania się.

Aktywizacja II

Poproszę was teraz, abyście przypomnieli sobie obrzędy wstępne Mszy Świętej. O kilku z nich przed chwilą mówiliśmy. Wykonajcie zadanie Uczniowie otrzymują kartę pracy z zadaniami. Wykonują zadanie 2. Katecheta sprawdza poprawność.

Puenta II

Katecheta: Hasło poprawnie wykonanego zadania brzmi: BÓG GROMADZI DZIECI BOŻE NA EUCHARYSTII

Mszy Świętej przewodniczy kapłan, który uobecnia Jezusa Chrystusa, dzięki sakramentowi kapłaństwa. To on w Imię Jezusa Zmartwychwstałego gromadzi lud Boży wokół ołtarza. Kapłan całuje ołtarz , bo na nim, Łaską Ducha Świętego  dokona się cud przemiany chleba i wina w Ciało Chrystusa.  Następnie, czyniąc gest ogarniania wspólnoty wypowiada słowa: „Pan z wami”. Słowa te wzywają nas do uwierzenia, że Bóg zstępuje i w nas działa, bo jesteśmy Jego ukochanymi dziećmi..  Nasza odpowiedź „I z Duchem Twoim” potwierdza nasze przekonanie, że kapłan działa mocą Jezusa Chrystusa. Wyraża także nasze pragnienie współdziałania z Bożą łaską. Co znaczy współdziałać z łaską Bożą? Ty i ja, wszyscy obecni na Eucharystii chcemy mówić Bogu „Tak” jak to uczyniła Maryja w momencie Zwiastowania. I wtedy zobaczymy wielkie dzieła Boże w naszym życiu.

Wprowadzenie III

W swoim zadaniu zaznaczyliście, że kolejną częścią obrzędów wstępnych jest akt pokuty.  Przebieg Eucharystii nie jest przypadkowy. Bóg pragnie, byśmy uświadomili sobie jakimi jesteśmy wobec Boga i bliźnich, abyśmy zobaczyli swoje słabości i swoją niemoc.  Do każdego z nas Chrystus mówi: „Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają. Nie przyszedłem, aby powołać sprawiedliwych, ale grzeszników”. Mt 12b. 13d

Aktywizacja III

Katecheta rozdaje zespołom zadanie 3.

Puenta III

Mam nadzieję, że uświadomiliście sobie jak ważny to czas Mszy Świętej. Akt pokuty, to moment stanięcia w prawdzie wobec Boga, drugiego człowieka, ale i samego siebie. To przyznanie się, że jestem człowiekiem grzesznym, że rzeczywiście jestem chory i potrzebuję lekarza, którym jest Jezus Chrystus.

Tu objawia się wielka miłość Boga do człowieka – marnotrawnego syna. Ojciec przytulił syna, kiedy on do niego powrócił. Za każdym razem w akcie pokuty, gdy uznajemy się za grzeszników, wracamy do Ojca, a On znając naszą słabość wysłuchuje prośby  Kościoła uwielbionego i pielgrzymującego.

Wprowadzenie IV

Tylko ten, który wie, że jest ukochanym dzieckiem Boga, mimo że popełnił wiele grzechów, ma odwagę przyznać się do swej grzeszności. Naszym największym grzechem jest pycha, myślenie tylko o sobie. Jaki jest jego skutek? Nie potrafimy kochać, sądzimy innych. Dlatego w Eucharystii wołamy o pomoc do Boga słowami „ Panie zmiłuj się nad nami”. Wierząc, że Bóg zmiłuje się nad nami, wychwalamy Go słowami: Chwała na wysokości Bogu……

Aktywizacja IV

Na tablicy katecheta wypisuje na tablicy: Chwalę  Cię Panie…  Wielbię Ciebie Boże…., Wysławiam Ciebie Boże …., Błogosławię Ciebie Boże …, Dziękuję Ci Boże …. Uczniowie wstają,  Katecheta rozpoczyna modlitwę: Tak jak podczas każdej Eucharystii wysławiamy Ciebie Boże, tak dzisiaj  nasze uwielbienie za wszystko, co czynisz w naszym życiu ( katecheta zaprasza uczniów do krótkiej modlitwy uwielbienia Boga zaczynającej się od słów zapisanych na tablicy. Po każdej modlitwie indywidualnej np. Uwielbiam Cię Boże za moją rodzinę, uczniowie uwielbiają Boga słowami: Bądź uwielbiony Panie.

Puenta IV

W każdym momencie życia Bóg obdarza nas łaskami. To, że dzisiaj tu jesteśmy, że modlimy się, że nie umieramy z głodu, że nie jesteśmy chorzy, że możemy uczyć się, to dar Boga. Mamy za co Jemu dziękować. A więc wielbij Boga swoim sercem, powiedz Mu dziękuję, wielbię, przepraszam.

ANEKS

Zadanie 1

„Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię” (Mt 11, 28). Wyjaśnijcie jak rozumiecie słowa Chrystusa?

Zadanie 2

Z podanych nazw wykreśl  te, które nie są obrzędami wstępnymi Eucharystii.

Nazwy obrzędów wstępnych ponumeruj w odpowiedniej kolejności.

…….Prośba o zmiłowanie „Panie zmiłuj się nad nami”/ NA/

…….Wejście – Śpiew /BÓG/

…….Wyznanie wiary  /BŁOGOSŁAWI/

……..Modlitwa Pańska /WIERZĄCYCH/

…….Pieśń pochwalna „Chwała na wysokości Bogu” /EUCHARYSTII/

……Komunia Święta / BÓG OJCIEC/

……Pozdrowienie „Pan z wami”  / GROMADZI /

……Ogłoszenia //EUCHARYSTII /

……Akt pokuty  „Spowiadam się Bogu…” / DZIECI BOŻE/

 

Wpisz wyrazy przypisane obrzędom wstępnym /pamiętaj o zachowaniu kolejności/, a odczytasz hasło.

………   …………………… …………….  ……… ……   ………………………………

 Poprawne hasło: BÓG GROMADZI DZIECI BOŻE NA EUCHARYSTII

Zadanie 3

Wykonajcie zadanie. Wybierzcie przedstawiciela, który omówi wykonane przez was zadanie.

 

Maria Frela – oligofrenopedagog, nauczyciel dyplomowany w Zespole Szkół Specjalnych nr 9 w Szczecinie.

Longina Cywińska – katechetka, nauczyciel dyplomowany w Szkole Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno -Wychowawczym nr 2 w Szczecinie.