Liturgia słowa 1

Grupa docelowa: Dzieci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Eucharystia, Liturgia, Sakramenty

 Cele katechetyczne – wymagania ogólne

Uświadomienie uczniom, że  Bóg nadal gromadzi swój lud, by Chrystus mógł głosić słowa życia wiecznego.

Kształtowanie w uczniach przekonania, że Duch Święty daje Kościołowi łaskę słuchania, zrozumienia i przyjęcia  Słowa Bożego

Treści nauczania – wymagania szczegółowe. Uczeń:

Na podstawie analizy tekstów i własnego doświadczenia uczeń umie wymienić kolejność czytań

Odczytuje na podstawie tekstów obrzędów liturgicznych związek opisywanych wydarzeń z życiem chrześcijanina

Na podstawie analizowanych tekstów biblijnych: Ez 36,25-27, Ps 119,65-68 i Jk 1, 21b – 25 oraz wykonanych zadań charakteryzuje rolę pokory i pychy w odniesieniu do relacji Bóg – człowiek

Po zakończonych zajęciach uczeń potrafi odpowiadać na wezwania kapłana w czasie Liturgii Słowa, świadomy ich znaczenia

Metody: modlitwa, rozmowa kierowana, aktywizująca, zespołowa, analizy tekstowej, metoda niedokończonych zdań

Pomoce: test pytań zamkniętych, test pytań otwartych, rozsypanka zdaniowa, test niedokończonych zdań, rysunki obrazujące naszą postawę wobec Boga (pycha, pokora).

Przebieg zajęć

Modlitwa

Katecheta: Chrystus posłał Ducha Świętego, by otwierał nasze serca na Boże Słowo. Wołajmy do Niego: Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze, dodaj nam ochoty i zdolności, aby ta nauka była dla nas pożytkiem doczesnym i wiecznym, przez Chrystusa Pana naszego, Amen

 Wprowadzenie I

Katecheta: Eucharystia jest źródłem życia Kościoła. Dzisiaj będziemy mówili o Słowie Bożym, które Bóg kieruje do każdego z nas podczas Mszy Świętej.  Liturgia Słowa jest źródłem, z którego możemy czerpać siłę i moc Bożą. Czy pamiętacie, jak przebiega Liturgia Słowa podczas Eucharystii. Sprawdźmy, co wiemy.

 Aktywizacja I

/katecheta rozdaje uczniom kartki zawierające test – załącznik 1/ Uczniowie zaznaczają poprawne odpowiedzi w teście. Wskazany przez katechetę uczeń odczytuje swoje odpowiedzi, pozostali sprawdzają poprawność wykonanych zadań,  w przypadku pomyłki katecheta koryguje wypowiedź ucznia.

 Puenta I

Znamy już przebieg Liturgii Słowa, wiemy, co to lekcjonarz. Chcę, żebyście zapamiętali, że czytania niedzielne odbywają się w cyklu trzyletnim. Mamy rok A w którym czytane są fragmenty Ewangelii Mateusza, Rok B w którym czytane są fragmenty Ewangelii Marka, Rok C w którym czytane są fragmenty Ewangelii Łukasza. Ewangelia Świętego Jana czytana jest podczas Wielkiego Postu i Wielkanocy. Ten podział pozwala nam poznawać większość tekstu Pisma Świętego, zwłaszcza, że w tak niewielu rodzinach czyta się Pismo Święte. A szkoda, bo Bóg pragnie mówić do nas każdego dnia. Chce dawać nam światło na nasze życie.

 Wprowadzenie II

Czytania przygotowane na każdą Eucharystię dotyczą jednego tematu. Wybrałam dla , czytania mówiące o Słowie Bożym. Ma ono moc przemiany serca każdego człowieka. Wysłuchajmy się w czytanie I  z tekstu proroka Ezechiela.

 Aktywizacja II

Wybrany uczeń czyta tekst Ez 36,25-27. Następuje analiza treści tekstu /zadanie 2./. Uczniowie podają przykłady bożków, którym służymy nie oddając czci Bogu. Wskazują sakrament chrztu świętego i sakrament pokuty i pojednania jako łaskę otrzymania przebaczenia i źródła przemiany.

 Puenta II

Bóg dał  nam obietnicę: każdemu, kto Go słucha daje moc Ducha Świętego. To On  pomaga zobaczyć nam swoją grzeszność, bożki którym służymy. Umocnieni darami Ducha Świętego jesteśmy w stanie przemieniać nasze życie.

Wprowadzenie III

Odpowiedzią wiernych na I czytanie  zebranych na Eucharystii jest Psalm responsoryjny. Jest to najczęściej wybrany fragment z Księgi Psalmów. Wraz z psalmistą  dziękujemy Bogu, za wyświadczone dobro.

Aktywizacja III

Katecheta : Uczeń czyta Psalm 119,65-68. Następuje krótka analiza jego treści. Katecheta wysłuchuje uczniów, stwierdza: Psalmista mówi, że błądził, że nie słuchał Bożego Słowa, że żył według swoich planów. Jak nazywamy człowieka, który myśli tylko o sobie?/ uczniowie odpowiadają/ Jaki grzech popełniał?. Jaki jest pierwszy grzech główny?/ pycha/.  Uczniowie czytają treść listu gimnazjalisty /zadanie 3/. Katecheta posługując się planszami obrazującymi naszą pychę wobec Boga /człowiek na tronie, Bóg u jego stóp jako wykonawca próśb, żądań i kolejny: Bóg na tronie i człowiek u  Jego stóp/. Analizuje wraz z uczniami zachowanie gimnazjalisty wobec dorosłych i porównuje je do naszego zachowania wobec Pana Boga.

Puenta III

Często buntujemy się przeciwko trudnościom, cierpieniom, które spotykają nas w życiu. Bóg jako dobry Ojciec, kiedy nie słuchamy Jego słowa, dopuszcza cierpienie. On z tego cierpienia chce wyprowadzić dobre, Dzięki tym sytuacjom uświadamiamy sobie, że panem naszego życia jest Bóg, że nie wszystko zależy od nas. W rezultacie okazuje się, że przeżywane cierpienie jest dobrem, bo Tylko Bóg wie, co dla nas jest dobre. Bóg chce uczyć nas pokory.

Wprowadzenie IV

Katecheta przypomina uczniom, że w Piśmie Świętym Nowego Testamentu znajdują się listy Apostołów. Stanowią one II czytanie w Liturgii Słowa.  Pisane były z myślą o pierwszych gminach chrześcijańskich. Apostołowie utwierdzali w wierze i wyjaśniali Boże Słowo.

 Aktywizacja IV

Katecheta prosi, aby uczeń przeczytał list Świętego Jakuba 1, 21b – 25.

Katecheta: Przygotowałam dwa lustra. Odczytajcie słowo na nich zapisane /lustro pierwsze: „Pamiętaj, abyś dzień święty święcił”, drugie: „Czcij Ojca swego i matkę swoją”/. Święty Jakub prosił w liście, abyśmy przyjrzeli się sobie w tym Słowie, jak w lustrze. Co ono nam mówi? /uczniowie udzielają odpowiedzi /.

 Puenta IV

W czasie każdej Eucharystii Bóg hojnie obdarza nas swoim Słowem. Jego pragnieniem jest, aby każdy, kto słyszy Słowo wypełniał je w swoim życiu, a otrzyma Boże  błogosławieństwo, stanie się uczniem Jezusa. Znacie historię Piotra Apostoła. On doświadczył swej słabości, z lęku przed śmiercią zaparł się Chrystusa, ale w głębi swego serca wiedział, że tylko mocny może być mocą Chrystusa i dlatego wołał z przekonaniem:  „PANIE, DO KOGÓŻ  PÓJDZIEMY? TY MASZ SŁOWA ŻYCIA WIECZNEGO” J 6,68

Modlitwa

Zapraszam was do modlitwy. Katecheta: Panie Boże dziękujemy za Twoje Słowo, za Twoją obietnicę czynienia nas błogosławionymi, szczęśliwymi. Dlatego teraz przepraszamy Cię za niewypełnienie Twojego Słowa. Duchu Święty przychodź nam z pomocą.

ANEKS

Zadanie 1

  1. Do odczytania Słowa Bożego kapłan lub lektor wykorzystuje
  1. Mszał
  2. Lekcjonarz
  3. Biblię Tysiąclecia
  4. Lekcjonarz to:
  5. Księga zawierająca scenariusze lekcji religii opracowane zgodnie z obowiązującą podstawą programową
  1. Księga liturgiczna zawierająca Księgi Nowego Testamentu
  2. Księga liturgiczna używana w Kościele katolickim. Zawiera czytania biblijne na poszczególne dni roku liturgicznego.
  1. Ułóż chronologicznie części Liturgii Słowa wstawiając cyfry od 1 do 7

…..Homilia

…..Psalm responsoryjny /najczęściej pochodzi z Księgi psalmów/

…..Wyznanie wiary

…..Czytanie Ewangelii

…..Modlitwa powszechna

…..Czytanie ze Starego Testamentu lub Dziejów Apostolskich

…..Czytanie z Pism Apostołów

Zadanie 2

Odpowiedz na pytania na podstawie tekstu Ez 36, 25-27:

  1. Kogo Bóg posyła , byśmy mogli żyć według Jego nakazów?
  2. Wymień obietnice, które Bóg daje człowiekowi.

Zadanie 3

Przeczytaj list gimnazjalisty do wychowawcy ze szkoły podstawowej

Drogi Panie Pawle!

Pozdrawiam Pana serdecznie. Chcę zawiadomić, że jestem gimnazjalistą. To Pana zasługa. Moje zachowanie w klasie szóstej było straszne. Nie rozumiem, dlaczego, mimo wyrządzonych przeze mnie wielu krzywd, chciał Pan się za mną wstawić. Nikt już mi nie ufał: ani rodzice, ani nauczyciele, zwłaszcza Pani od angielskiego. Tylko Pan. Pani Frąckiewicz nie cierpiałem. Denerwowała mnie, bo wytykała mi,  że się nie uczę i nazwała mnie leniem wobec całej klasy. Od tego momentu zachowywałem się bezczelnie, liczyłem, że skoro mam dobre oceny z pozostałych przedmiotów, upiecze mi się i Pani Frąckiewicz postawi tę dwójczynę.  Dlatego zamiast być na lekcji, uciekałem z niej. Jakże się pomyliłem! Okazało się, że zaległego materiału było coraz więcej. Sam nie byłbym w stanie tego nadrobić. I wtedy Pan przyszedł mi z pomocą. Dzisiaj widzę, że te męskie rozmowy, pokazanie mi mojej beztroski i lekkomyślności, rozmowy z rodzicami i panią Frąckiewicz sprawiły, że ukończyłem szkołę. Było to dla mnie czasami wielkie upokorzenie słyszeć prawdę o sobie. Dzisiaj wiem, że nie było innego wyjścia. Sam nie poradziłbym sobie. Za bardzo zbłądziłem. Dzisiaj jestem wdzięczny Panu, moim rodzicom i pani Frąckiewicz. Dzięki Wam zrozumiałem, że to ja byłem winny całej tej sytuacji. Jeszcze raz dziękuję i serdecznie pozdrawiam. Łukasz.