Pascha

Pascha Jezusa

Pascha Jezusa 2

Pascha żydowska a chrześcijańska ofiara eucharystyczna

PASCHA-CENTRUM ROKU LITURGICZNEGO STAREGO I NOWEGO LUDU BOŻEGO

MISTERIUM PASCHY STAREGO TESTAMENTU

Ostatnia Wieczerza Jezusa w kontekście żydowskiej uczty paschalnej

PASCHA JEZUSA CHRYSTUSA

Ciągłość i nowość między żydowskim Seder a ostatnią wieczerzą Jezusa

HOMILIA 1

  1. Trzy charakterystyczne cechy Paschy:
  2. Pascha przejawia się przede wszystkim w niespodziewanej, nagłej, realnej przemianie, jakiej doświadcza lud w konkretnych sytuacjach życiowych, przechodząc ze stanu poważnego zagrożenia natury egzystencjalnej lub duchowej w stan odnowienia i stabilizacji,
  3. Po drugie, sprawcą tej przemiany jest Bóg, który dokonuje jej w kontekście ofiary paschalnej, jaką lud składa na Jego cześć.
  4. Na szczególną uwagę zasługuje wreszcie to, że Pascha ma charakter zbawczy, to znaczy w sposób dynamiczny, progresywny i skuteczny realizuje zbawczy plan Boży w kolejnych, coraz bogatszych w duchową spuściznę, okresach historii ST.
  5. Pascha NT w zasadzie zachowuje te zasadnicze elementy, jednak przepaja je nową treścią. W centrum tajemnicy paschalnej NT jest Jezus Chrystus. Jako Baranek Boży, który gładzi grzech świata (J 1, 29. 36), został zabity rękami bezbożnych (Dz 2, 23) i złożony do dobrze zabezpieczonego grobu, ale wyszedł z niego żywy (Mt 27, 57 — 28, 1—14 parał.). Uniżył samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci krzyżowej (Fil 2, 8), dlatego Bóg Go wskrzesił (Dz 2, 24), wywyższył nad wszystko (Fil 2, 9) i wyznaczył mu zaszczytne miejsce po swojej prawicy (Dz 2, 33). Odtąd każdy, kto .się nawróci i przyjmie chrzest w Jego imię, dostępuje odpuszczenia grzechów i udział w darze Ducha Św. (Dz 2 ,38).

Wien Hacking, 16 lipca 2021, niewygłoszona, Wj 11,10-12,14; Ps 116B; Mt 12,1-8

HOMILIA 2

1. Kiedy Bóg przechodzi – nic nie może Mu się oprzeć, nic nie może zagrodzić Mu drogi.

2. Bóg Jahwe zapowiada: „tej nocy przejdę przez Egipt…”, „gdy ujrzę krew, przejdę obok…”.

3. Te dwa urywki pokazują nam istotę Paschy – przejścia Pana. Bóg przeszedł przez Egipt, także przez domy Izraelitów, nie uprawiał między domami slalomu. Bóg przeszedł = hebr. abar. Tak przeszedł przez Egipt cały!

4. Przez domy Izraelitów przeszedł inaczej, mówi o tym słowo hebr. „pesah” = przeszedł osłaniając je swoją mocą, zabezpieczając je i chroniąc przed zniszczeniem i śmiercią.

5. Bóg przechodzi przez nasze życie. I tylko On sam wie, ile razy nas ocalił…

Radonie, 21 lipca 2023, Wj 11,10-12,14; Ps 116B; Mt 12,1-8