Boże Ciało, rok C
Boże Ciało – chrystologia tekstów
Eucharystia: zapowiedzi – ustanowienie – znaczenie
Biblijne przekazy o ustanowieniu Eucharystii : studium egzegetyczno-teologiczne
HOMILIA 1
1. Prawo Mojżesza mówiło jasno: 3 razy w roku wszyscy mężczyźni mają stawić się przed Panem, Bogiem Izraela – przyjść do świątyni. Dosłownie brzmiało to tak, że 3 razy w roku „zobaczą oblicze Pana, Boga Izraela”.
2. Oblicze – po hebrajsku brzmi to „panim” – czyli chleb, który kładziono w świątyni na złotym stole przed Bogiem.
3. Za każdym razem kapłani Boga robili rzecz niesłychaną – wynosili ze świątyni stół z chlebami i pokazywali go ludowi i wołali: „Patrzcie, oto miłość Boga do was”.
4. Jezus na pewno był świadkiem tej ceremonii co roku. Dla Niego i wszystkich zebranych na dziedzińcu świątyni nie był to moment do podziwiania. To nie był eksponat w świątyni, ale żywa pamiątka tych chlebów, które Melchizedek składał w ofierze Bogu – to był symbol „oblicza Boga”. Wtedy spełniało się pragnienie wierzącego – spojrzeć w oblicze Boga, przeżyć i przekonać się o Jego nieskończonej miłości.
5. Taki jest sens nasze czci dla Najświętszego Sakramentu, który ze czcią niesiemy dzisiaj po ulicach. Nie pokazujemy Bogu naszych ulic, domów, placów. Chcemy wyznać wiarę publicznie w obecność Boga w Eucharystii – że gdy człowiek widzi ten mały kawałek Chleba – może być pewien, że patrzy w oblicze Boga, ze może doświadczyć Jego miłości.
Gidle, Boże Ciało, 20 czerwca 2019, Rdz 14,18-20; Ps 110; 1 Kor 11,23-26; Łk 9,11b-17
HOMILIA 2
1. Boże Ciało to uroczystość, w czasie której publicznie wyznajemy naszą wiarę w to, że po konsekracji darów chleba i wina, nasz Pan, Jezus Chrystus, jest obecny prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie pod tymi postaciami.
2. Skąd wiemy o tej obecności, skąd takie przekonanie i pewność? Z kilku powodów:
- Pan Jezus podczas Ostatniej Wieczerzy wziął chleb i wino, podał uczniom i oświadczył, że podaje im własne Ciało i Krew,
- słowa te zapisali Ewangeliści, podał je także św. Paweł w 1 Kor 11,
- w Kafarnaum Jezus mówił: „Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem,
- inne sakramenty posiadają moc uświęcania dopiero wtedy, gdy kto je przyjmuje – z Eucharystią jest inaczej: jest Ona Ciałem Chrystusa cały czas, nie tylko w momencie przyjęcia,
- Eucharystia jest Ciałem Chrystusa rzeczywiście!
- obecność substancjalna opiera się na tym, że fizyka i chemia nie są w stanie wyjaśnić całej rzeczywistości Eucharystii; dlatego wtedy, gdy chleb i wino stają się Ciałem i krwią Chrystusa, nie zmienia się w ich fizycznej substancji absolutnie nic! lecz dary te nie są już zwyczajnymi rzeczami, lecz przez Boże działanie i w nim stają się Ciałem i Krwią Chrystusa; były rzeczami – stają się obecnością Boga wśród nas – stają się obecnością OSOBY!,
- to Jezus i Jego miłość okazana na krzyżu jest darem dla nas, On daje siebie – swoją istotę – substancję – swoje JA jak dar sprawiający zbawienie.
3. To jest rzeczywistość jednocześnie statyczna i dynamiczna. Na adoracji jesteśmy po prostu. Z hałasu świata wpadamy w ciszę i bezruch, w odpoczynek. Ale po Komunię św. podchodzę, wracam, On siebie daje, abym Go zaniósł w codzienność.
Radonie, 16 czerwca 2022, Boże Ciało, rok C, Rdz 14,18-20; Ps 110; 1 Kor 11,23-26; Łk 9,11b-17