Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi

Wstępy do Mszy św. 1 stycznia

WITOLD KAWECKI CSSR, Teologia piękna Teologia piękna. Poszukiwanie locus theologicus w kulturze współczesnej

Ks. Witold Kawecki CSsR, Czym jest piękno w perspektywie teologii?

Ks. Radosław Kimsza, I WSZYSTKO, CO STWORZYŁ BÓG BYŁO PIĘKNE… TEOLOGIA PIĘKNA

Ks. Radosław Chałupniak, FIDES EX VISU WE WSPÓŁCZESNEJ TEOLOGII PIĘKNA

Joanna Adamkiewicz, J. Ratzingera/Benedykta XVI teologia piękna : założenia, treści, perspektywy

Stanisław C. Napiórkowski, Maryja jest piękna : Zarys mariologii i maryjności

Błogosławieństwo – znaczenie

Aktualność formuły błogosławieństwa z Lb 6

Ogłoszenie THEOTOKOS na Soborze Efeskim

Theotokos znakiem prawdziwej wiary chrystologicznej w świetle soborów w Efezie i Chalcedonie

Theotokos w nauce Ojców greckich VII i VIII wieku

Kontekst historyczno-kulturowy Soboru Efeskiego (431 r.)

Błogosławiona Dziewica Maryja Matka Boga w misterium Kościoła w 50. rocznicę Konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen gentium”

HOMILIA 12

1. „Nadano Mu imię Jezus”. Imię, które wypędza złe duchy, które czyni cuda; w tym imieniu głoszone będzie nawrócenie wszystkim narodom, w nim narody pokładać będą nadzieję; które będzie gwarancją spełnienia próśb oraz gwarantem zbawienia wiecznego.

2. Samo w sobie to imię było w Izraelu dość powszechne. Natomiast uczniowie tego, który przyszedł na świat z Maryi, zadawali sobie często pytanie: KIM ON JEST?

3. I od tego pytania, a konkretnie od pytania: „w jakim sensie i w jaki sposób Syn Boży stał się człowiekiem w Jezusie Chrystusie?”, zaczęła się dramatyczna historia uroczystości, którą dziś obchodzimy.

4. Spór między Nestoriuszem a Cyrylem z Aleksandrii, Sobór Efeski w 431 roku, dogmat o Maryi – Bożej Rodzicielce… mimo dramatycznych okoliczności był to impuls do rozwoju teologii i rozumienia wiary chrześcijańskiej.

5. To była jedna z typowych sytuacji, w których człowiek spotyka się z tajemnicą. Zrozumienie człowieka wymaga wejścia w tajemnicę. A zgłębianie tajemnicy nie może być procesem, w czasie którego zapominamy o człowieku.

6. Kiedyś spotkamy się w „Galilei”, aby porozmawiać na temat OSOBY – Maryi i TAJEMNICY – Jej Bożego macierzyństwa.

7. Dzisiaj tylko kilka słów o biblijnych podstawach wiary w Jezusa Chrystusa – Boga narodzonego w Kobiety – Maryi:

  • wspomniany w Ewangelii Anioł nazwał mającego przyjść na świat Jezusa „Synem Najwyższego” – to nie jest tytuł grzecznościowy! El Eljon = Bóg Najwyższy, to było i jest jedno z imion Boga żywego,
  • św. Mateusz wspomina proroctwo Izajasza: „Oto Dziewica pocznie i porodzi syna, któremu nadadzą imię Emmanuel, to znaczy „Bóg z nami”: Rodzicielka to „tokos”, Bóg to „Theos” – Boża Rodzicielka to THEOTOKOS – to słowa z Ewangelii wg św. Mateusza,
  • św. Łukasz zapisuje słowa Gabriela: „Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym” – Maryja – Kobieta – prawdziwy człowiek wyda na świat Syna Bożego, prawdziwego Boga i prawdziwego Człowieka,
  • św. Łukasz opowiada o spotkaniu Maryi z Elżbietą; Elżbieta nazywa Maryję „Matką mojego Pana”; Pana = KYRIOS = imię i godność Bogu przysługująca; kontekst wskazuje na wyznanie wiary,
  • Ga 4: dzisiejsze czytanie o pełni czasu, która ogarnęła Maryję; hebrajski zwrot „zrodzić z niewiasty” znaczy tyle, co „stać się człowiekiem”; Syn Boży narodzony z Maryi to prawdziwy Bóg i prawdziwy Człowiek.

8. Tych kilka biblijnych wątków to nie są dowody. To zaproszenie na progu Nowego Roku do spotkania z Osobą i Tajemnicą: Osobą Maryi i Tajemnicą Jej Bożego macierzyństwa.

Radonie, uroczystość świętej Bożej Rodzicielki Maryi, 1 stycznia 2024, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21, Msza św. poranna..

HOMILIA 11

1. Z ciekawością przejrzałem jeszcze tegoroczny kalendarz… trochę ślubów i pogrzebów, bilety wstępu do muzeów, dość sporo wpisów o rąbaniu drewna. Jedno ważne zdanie z rekolekcji rocznych fraterni świeckich dominikanów: „Życie wieczne = w każdej chwili żyjesz pełnią możliwości”.

2. Maryja zapewne kalendarza nie miała, lecz „zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu”. Greckie słowo SYMBALLOUSA = „zbierająca” oznacza tu gromadzenie, przechowywanie czegoś, dodawanie nowego do tego, co już jest.

3. W taki sposób Maryję warto naśladować: łączyć dary, łaski, sytuacje… dziękować, prosić, uwielbiać, przepraszać… wtedy odkryją się Boże tajemnice, zajaśnieją Bożą chwałą, ukażą pogodne oblicze Boga naszego!

Radonie, uroczystość świętej Bożej Rodzicielki Maryi, 1 stycznia 2024, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21, Msza św. o godz. 23.00.

HOMILIA 10

1. Dzisiejsza uroczystość ma swój punkt odniesienia, swój pierwowzór w wydarzeniu sprzed 3 tysięcy lat. Kiedy król Dawid zdobył Jerozolimę, pokonał wszystkich wrogów, zaprowadził pokój i dostatek, postanowił zbudować Bogu Jahwe świątynię. Dzieła tego dokonał jego syn, Salomon.

2. Pewnego dnia, w czasie uroczystości, modlitw, składania ofiar, kapłani wzięli Arkę Przymierza i przenieśli z Namiotu Spotkania do świątyni. Postawili ją w Miejscu Najświętszym, pod skrzydłami cherubów. „Kiedy kapłani wyszli, obłok wypełnił dom Pański”. Obecność Boga, którego nie może objąć świat cały, zamieszkała w świątyni na Syjonie. Rzecz niepojęta, niesłychana.

3. To wydarzenie jest punktem odniesienia dla tajemnicy Maryi Bożej Rodzicielki, dla Bogurodzicy. W scenie Zwiastowania anioł zapowiada Maryi: „Oto poczniesz i porodzisz Syna”. Syn Boży, Jezus Chrystus, zamieszka wśród nas!

4. Dzisiaj łatwo o tym głosić! Ale do nauczania Kościoła, do treści wiary Kościoła, tajemnica ta zbliżała się niczym światło odległej gwiazdy do nasłuchującego teleskopu.

5. Przecież Ewangelie nazywają Ją prosto: „Matka”, „Jego Matka”, „Matka Jezusa”. Dlatego w teologii prawda o Bożym rodzicielstwie Maryi wychodzi od odpowiedzi na pytanie: KIM JEST JEZUS? Dopiero potem można postawić pytanie: KIM JEST MARYJA?

6. Prawda o Bożej Rodzicielce Maryi rodzi się w bólach, nie brakuje bowiem błędów. Na Wschodzie ktoś twierdził: Jezus przyszedł na świat, narodził się za pośrednictwem Maryi, ale nie z Maryi; przechodzi przez Jej ciało, przez Jej życie, jest jakby „gościem”, a Maryja nie jest Jego Matką, lecz jakby „Drogą”.

7. Gdy w okolicach III/IV wieku powstaje modlitwa „Pod Twoją obronę”, to wiara w „Bożą Rodzicielkę” nadaje kierunek debatom teologicznym; Kim jest Jezus? Jest Synem Bożym, jest Osobą Bożą, która posiada 2 natury: Boską i ludzką. Czy zatem można Maryję nazywać Matką Bożą? Nawet trzeba! Przecież każdego z nas urodziła mama, mama jest mamą całego człowieka, choć duszę i życie daje Bóg.

8. Kościół Zachodni odkrył jeszcze pewną konsekwencję Bożego macierzyństwa Maryi: Jej osobistą i wyjątkową świętość. Z tym wiąże się pewien zgrzyt, ponieważ Cyryl z Aleksandrii, święty biskup z przełomu III/IV wieku, jak lew walczący w obronie tytułu Bożej Rodzicielki, jako jeden z nielicznych, przypisywał Maryi słabości i wady; nie mógł uwierzyć, jak to możliwe, żeby kobieta miała większą wiarę niż mężczyźni – Apostołowie, którzy w chwili męki Chrystusa uciekli. Ale to jest tylko kwestia kulturowa.

9. Zatem świętość Maryi, Jej wyjątkowa wierność Bogu, współpraca, wytrwałość sprawia, że możemy Ją nazywać w Kościele: Pierwszą Córką Boga, Uczennicą Chrystusa, Bogurodzicą! Stąd płynie dar Jej duchowego macierzyństwa wobec nas – możemy do Maryi mówić MAMO!

10. Ona jest znakiem, że: Bóg jest z nami, jest Emmanuelem, że nie musimy Go szukać w niebie wysoko, że materia, natura jest dobra, nie wolno jej negować, Bóg jest pierwszym i największym Promotorem kobiety, największym FEMINISTĄ!

Radonie, uroczystość świętej Bożej Rodzicielki Maryi, 1 stycznia 2023, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21

HOMILIA 9

1. W Nowy Rok czytamy jeden z najstarszych fragmentów Biblii – błogosławieństwo zaczerpnięte z Księgi Liczb. Jak promień słońca przebijający się przez grubą warstwę deszczowych chmur.

2. Błogosławieństwo to wybrzmiewa wśród chłodnych i precyzyjnych poleceń, przepisów, ofiar, pokarmów, szabatów, pokoleń… Bóg daje prawo ludowi wybranemu. Wtedy z luźnej konfederacji plemion tworzy jeden lud!

3. Bóg błogosławi = obiecuje zapewnić wszelką pomyślność, przychylność, łaskę. Słowem: będzie blisko ludu.

4. Błogosławieństwo na progu Nowego Roku opiera się na trzech akcentach: 

  • „niech Pan cię… strzeże” – niech chroni, osłania od niebezpieczeństw, daje pomyślność w życiu,
  • „niech rozpromieni oblicze…” – niech będzie łaskawy, uwolni od wrogów, okaże przebaczenie, objawi się człowiekowi,
  • „niech cię obdarzy pokojem…” – uchroni od wojny, konfliktów, agresji, obdarzy zdrowiem, okaże zbawienie.

5. My jesteśmy twoim ludem, Panie. Udziel nam hojnie Twojego błogosławieństwa. I niech cześć Ci oddają wszystkie krańce świata.

Radonie, 1 stycznia 2022, uroczystość Maryi Bożej Rodzicielki, Msza przed południem, Lb 6, 22-27; Ps 67; Ga 4, 4-7; Łk 2, 16-21

HOMILIA 8

1. Noc sylwestrowa, spotkanie czy impreza, to świetna okazja, żeby elegancko się ubrać, wyglądać pięknie. Gdy zaczynamy obchodzić uroczystość Maryi Bożej Rodzicielki – piękno także wraca do teologii.

2. XIV-wieczny kaznodzieja i święty Kościoła Grecko-Katolickiego MIKOŁAJ KABASILAS głosił, że piękno duszy i ciała Maryi zwróciło na Nią wzrok Boga. Swoim własnym pięknem okazała piękno ludzkiej natury, przyciągnęła uwagę Boga i dzięki niej Syn Boży stał się człowiekiem.

3. Piękno wymaga trzech własności: całkowitości = doskonałości, właściwej proporcji = harmonii, jasności = bycia jaśniejącym, pełnym światła.

4. Taka jest Maryja, Boża Rodzicielka: całkowita = cała oddana Bogu i ludziom, harmonijna = w harmidrze Ewangelii, w tej zgrai pasterzy i aniołów Maryja zachowuje i rozważa Boże tajemnice, jaśniejąca = wystarczy spojrzeć w Jej oblicze na naszej ikonie.

Radonie, Msza św. przed północą, 31 grudnia 2021, wigilia uroczystości Maryi Bożej Rodzicielki, Lb 6, 22-27; Ps 67; Ga 4, 4-7; Łk 2, 16-21

HOMILIA 7

Kim jest Maryja?

1. Maryja jest kobietą słuchającą – przyjęła słowo Boże i rozważała je w swoim sercu.

2. Maryja jest Kobietą modlącą się – „wielbi dusza moja Pana” woła w spotkaniu z Elżbietą,

3. Maryja jest Kobietą proszącą – wstawia się za potrzebującymi w Kościele.

4. Maryja jest Kobietą rodzącą – daje światu Jezusa Zbawiciela.

5. Kim jesteś dla mnie osobiście, Maryjo? Na to pytanie niech każdy z nas odpowie sobie na modlitwie…

Polanica, 1 stycznia 2020, Lb 6, 22-27; Ps 67; Ga 4, 4-7; Łk 2, 16-21

HOMILIA 6

1. Cechy autentycznej pobożności maryjnej:

  • oparcie na Piśmie św. i Tradycji, czerpanie z liturgii Kościoła, uczenie się pobożności z tych źródeł,
  • naśladowanie Maryi w życiu codziennym na drodze doskonałości,
  • pobożność daleka od zabobonów, łatwowierności, przyjmowanie kultu zawsze zgodnie z rozeznaniem Kościoła,
  • cel pobożności: oddawanie chwały Bogu w Trójcy Świętej.

2. Pobożność maryjna polega na naśladowaniu. Żeby naśladować – trzeba najpierw Maryję znać. Stąd niezbędna i modlitwa, i studium, i liturgia.

Polanica, 1 stycznia 2020, Msza św. w nocy, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21

HOMILIA 5

1. Wieszamy nowy kalendarz, wpisujemy terminy, ważne daty, rocznice. Kiedyś bracia losowali świętych patronów na cały rok…

2. Przewodnikiem po czasie, który rozpoczęliśmy, może być dzisiejsza Ewangelia. Stawia przed nami 4 zaproszenia:

  • znajdować Jezusa – Boga i Pana; na wzór pasterzy, którzy ruszyli w drogę, aby u jej kresu w małym dziecięciu odnaleźć i rozpoznać Mesjasza; gdzie ja znajdę Boga i Jego działanie w tym roku – tego nie wiemy, ale szukajmy Bożych znaków i bożego działania,
  • dzielmy się tymi odkryciami, jak ci pasterze, którzy opowiedzieli wszystko, co ich spotkało; nie wstydźmy się być świadkami Boga i Jego obecności w świecie,
  • rozważajmy Boże tajemnice – to jest zaproszenie do osobistego rozwoju duchowego, ale też – przede wszystkim – do udziału w życiu Kościoła,
  • wielbijmy Boga za Jego dary, których nam w życiu udziela – wdzięczność to podstawa! aby zobaczyć, jak Bóg przychodzi do historii mojego życia.

3. Znajdować – dzielić się – rozważać – wielbić – 4 zaproszenia do przeżycia z Bogiem 2019 roku.

Polanica, 1 stycznia 2019, rok C; Wiktorówki, 1 stycznia 2021, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21

HOMILIA 4

WSTĘP

1. Uroczystość dzisiejsza pochodzi od papieża Piusa XI z 1931 roku. Wprowadził ja na pamiątkę Soboru w Efezie – 1500. rocznicę.

2. Z wielu przymiotów Maryi wspominamy dzisiaj przywilej macierzyństwa – była i jest matką Jezusa, Pana, Boga i Człowieka. Dała Go nam, ludziom…

HOMILIA

1. W ST jest wiele zapowiedzi i proroctw dotyczących Maryi, min.:

  • zapowiedź Niewiasty, która zetrze głowę węża szatana (Rdz),
  • proroctwa Micheasza i Izajasza – czytane w uroczystość Bożego Narodzenia,
  • królowa stojąca po prawicy (Ps 45),
  • zwycięska Judyta („Judyt wojująca” z Godzinek do NMP),
  • królowa Estera ratująca swój naród.

2. NT mówi o Niej także:

  • przeżyła Zwiastowanie anioła Gabriela,
  • odwiedziła krewną Elżbietę,
  • zaślubiona św. Józefowi,
  • wędrowała na spis ludności do Betlejem,
  • rodzi Jezusa w Betlejem,
  • ofiarowuje Go w świątyni jerozolimskiej,
  • ucieka do Egiptu z małym Jezusem pod opieką Józefa,
  • wracają do Nazaretu,
  • szukają Jezusa w czasie pielgrzymki do Jerozolimy,
  • za Jej wstawiennictwem Jezus czyni pierwszy cud w kanie Galilejskiej,
  • towarzyszy Panu Jezusowi w Jego głoszeniu Ewangelii,
  • jest świadkiem śmierci Jezusa,
  •  od umierającego Jezusa dostaje pod opiekę umiłowanego ucznia – św. Jana i nas jako Kościół,
  • wg Tradycji żyje potem jeszcze 12 lat we wspólnocie Kościoła.

3. Przenieśmy się teraz do roku 431:

  • na Wschodzie, w Konstantynopolu, Nestoriusz naucza, że w Jezusie były dwie natury: boska i ludzka, ale także dwie osoby: Bóg i człowiek,
  • dlatego można mówić o Maryi jako Matce Jezusa Chrystusa – prawdziwego człowieka, ale nie o Maryi jako Matce Boga,
  • wtedy Sobór w Efezie sprzeciwia się temu nauczaniu i ogłasza, że Maryja była matką Osoby Jezusa Chrystusa jako Boga i człowieka, dlatego nie tylko można, ale należy nazywać Maryję Matką Bożą,
  • po tym ogłoszeniu kult Matki Bożej wzrósł; Ona jest dla nas Opiekunką i Matką, nie jest żadną boginią.

4. Maryja odpowiedziała swoim życiem na Boże wezwania. Uczmy się tego od Niej na miarę naszych zdolności. W Jezusie to, co Boże, i co ludzkie, wspaniale pasuje – niech tak dzieje się również w naszym życiu.

Polanica, 1 stycznia 2018, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21

HOMILIA 3

WSTĘP

1. Początek roku cywilnego łączono z pogańskimi obchodami karnawałowymi. W tym czasie chrześcijanie przez post o pokutę starali się wynagrodzić Bogu za grzechy popełniane przez pogan. Modlitwy zawierają również słowa prośby o obronę przed powrotem pogaństwa.

2. Z zanikiem pogaństwa przychodzi akcent maryjny – obchodzimy uroczystość Maryi Bożej Rodzicielki – owoc Soboru w Efezie (431 r.).

3. Wyznajemy, że Maryja dała światu Jezusa, Pana i Zbawiciela, prawdziwego Człowieka i prawdziwego Boga. Jest również Matką Kościoła – nas jako wspólnoty uczniów Chrystusa.

HOMILIA

1. Czym właściwie jest błogosławieństwo?

  • każde dobre słowo, które pochodzi od Boga,
  • On błogosławi, to znaczy – obdarza życiem i strzeże go,
  •  coś „pobłogosławić” oznacza: oddać w Boże ręce, aby On sam czuwał, strzegł, prowadził.

2. Prowadził ku czemu? Ku dziecięctwu Bożemu: zdać sobie sprawę, kim jestem: dzieckiem Boga, dziedzicem Jego dóbr – to impuls, który może zmienić moje życie. Nieskończona miłość, dobro, miłosierdzie… Boże, bądź błogosławiony!

3. Tymczasem…

  • Bóg chce mi błogosławić, rozmawiać ze mną twarzą w twarz, obdarzać pokojem; zawsze czyni to, gdy otwieram serce na Niego i zapraszam do mojego życia,
  • jestem Jego ukochanym dzieckiem, ma dla mnie całe niebo! dużo więcej niż mogę sobie wyobrazić…
  • w tym Nowym Roku ma dla mnie nowe dary i łaski, natchnienia, teraz i tutaj…

4. Panie Boże, przyjdź do naszych serc, otwieramy je dla Ciebie, jak Maryja zachowujemy pamięć o Twoich dziełach i je rozważamy!

Polanica, 1 stycznia 2017, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21

HOMILIA 2

WSTĘP

Kościół obchodził rozpoczęcie Nowego Roku kościelnego wraz z pierwszą niedzielą Adwentu, a dzisiaj bardziej od zabawy, tańca, serpentyn i drinków skupia się na Maryi – Bożej Rodzicielce. Ona zgodziła się wydać na świat Jezusa – prawdziwego Człowieka i prawdziwego Boga. Ta tajemnica jest dużo bardziej zakręcona od serpentyny i o wiele smaczniejsza od niejednego drinka…

Dziękujemy dzisiaj Maryi za Jej zgodę, z jej poświęcenie, i prośmy o dar męstwa dla nas, abyśmy nie cofali się w sytuacjach, które stawiają przed nami nowe, trudne zadania w nowym roku…

Panie, który stałeś się Człowiekiem, aby nas przebóstwić…

Panie, który oddałeś swoje życie za nasze grzechy…

Panie, który dajesz nam kolejny rok życia i zapraszasz do współpracy z Twoją łaską…

HOMILIA

  1. Powiesili już Państwo nowy kalendarz? Jest gotowy do użytku? Mój już ma sporo terminów , dat… ale za rok o tej porze będzie pełen…
  2. Będzie jak gruba książka, pełna opowieści o tym, co się wydarzyło w ciągu 12 miesięcy mojego życia… no chyba, że będzie ono krótsze…
  3. Dlaczego zaczynam dzisiaj od kalendarza? Ponieważ w Ewangelii znalazłem też swego rodzaju „KALENDARZ”… gdzie się on znajduje?
  4. Lecz Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu”
  5. Gdyby serce Maryi dało się czytać… gdyby po-siadało jakby kartki, moglibyśmy dowiedzieć się, co przeżywała, co rozważała w swoim sercu…
  6. Dzięki zapiskom Ewangelistów możemy dowiedzieć się o kilku przeżyciach, o kilku sytuacjach, które opisali w Ewangeliach… To właśnie Ewangelia Jezusa Chrystusa jest księgą, do której Maryja dołożyła kilka niestety rozdziałów…
  7. Całe piękno tej księgi polega też na tym, że i MY możemy czy powinniśmy dołożyć do tej księgi kil-ka kartek od siebie, jako kontynuację Dobrej Nowiny w naszej codzienności…
  8. Powiedziałbym nawet, że bez tego będzie jakby trochę niepełna…
  9. Co przyniesie nowy rok 2012? Co zapiszemy na stronach naszych kalendarzy? Na stronach naszego życia? Tego nie wiemy jeszcze… ale każdemu z nas serdecznie życzę, abyśmy mogli zapisać w kalendarzach naszego życia wiele pięknych sytuacji przeżytych z Bogiem!

Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi, Rok A, 1 stycznia 2012 i 2014, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21

HOMILIA 1

  1. Od jakiegoś czasu zajmujemy się w Polsce szukaniem trotylu. Tutaj czy tam, ślady takie czy inne. Generalnie wybuchowy temat, budzący emocje, a może już nie? Może już się przyzwyczailiśmy i nie robi to na nas wrażenia?
  2. Znalazłem trotyl w naszym klasztorze, wziąłem go dzisiaj ze sobą. Jest w drugim czytaniu. To są słowa, które eksplodują w uszach.
  3. Nie jesteś już niewolnikiem, lecz synem.
  4. To jest trotyl, wodór, czad i demolka w jednym. Dlaczego? Ponieważ łatwo być chrześcijaninem niewolnikiem – słucham przepisów, księży, przykazań, to złamałem, tamtego nie, mam czyste sumienie, nagrzeszyłem. Rachunkowość duszy.
  5. Bycie niewolnikiem jest bardzo wygodne, ponieważ nie muszę za nic odpowiadać, nawet się angażować za bardzo nie muszę. Wystarczy cos spełnić i jestem w porządku.
  6. Ale ja jestem SYNEM, dziedzicem. To znaczy, że wszystko jest dla mnie. Cała Boża miłość, całe niego, nie kawałek – jest dla mnie. Całe jego serce, czas, wieczność – to wszystko jest dla nas.
  7. Jestem zupełnie za darmo obdarowany, za nic. Z miłości. Po prostu. Takie poczucie budzi radość i odpowiedzialność. Rusza z wygodnego miejsca niczym wściekły pies, Niczym Tommy Lee Jones w „Ściganym”… jak bomba!
  8. Zdać sobie sprawę z tego, że nie jestem niewolnikiem, lecz synem… to jest demolka myślenia, wiary, przeżywania na całe życie…
  9. Trotyl przy tym to jak wystrzały kapiszonów!

Nowy Rok, Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi 2013, Lb 6,22-27; Ps 67; Ga 4,4-7; Łk 2,16-21